LinkedIn wdraża Content credentials – pierwsze kroki do przejrzystości w erze deep fake’ów
Scrollując swoją tablicę na Linkedin, trafiłem na post Santiago Lyona z Adobe Content Authenticity Initiative. Jego stanowisko (Head of Advocacy and Education for the Content Authenticity Initiative) można na polski przetłumaczyć na: Kierownik ds. Promocji i Edukacji w ramach Inicjatywy Autentyczności Treści. Zamieścił on obrazek przedstawiający żółte słonie jeżdżące na rowerach.
Nie trzeba było wprawnego oka, by dostrzec, że obrazek wygenerował system sztucznej inteligencji. Santiago w swoim wpisie pytał czytelników, czy dostrzegają ikonkę „cf” w lewym górnym rogu tego obrazka. Przedstawił to jako oznaczenie Content Credentials – otwartego, międzyplatformowego standardu opracowanego przez Coalition for Content Provenance and Authenticity (C2PA), który umożliwia sprawdzenie pochodzenia i autentyczności treści cyfrowych
Niczego nie widzicie na obrazku powyżej? Nie szkodzi – bo go tam nie ma. Zapraszam do dalszej lektury – wszystko wyjaśniam.
Spis treści
Co to jest Content Credentials?
Content Credentials to otwarty standard techniczny opracowany przez organizację non-profit Coalition for Content Provenance and Authenticity (C2PA). Umożliwia on twórcom cyfrowych treści, takich jak zdjęcia, filmy czy grafiki, dołączanie informacji o ich pochodzeniu i autentyczności. Kluczowym elementem tego standardu jest specjalna ikona „CR” (Content Credentials), która może być osadzona w plikach multimedialnych. Najechanie kursorem na tę ikonę powoduje wyświetlenie „cyfrowej etykiety” zawierającej zweryfikowane dane, takie jak wydawca multimediów oraz źródło (czy był to aparat, czy narzędzie AI).
Celem Content Credentials jest zwiększenie przejrzystości i zaufania do treści cyfrowych poprzez umożliwienie łatwej weryfikacji ich autentyczności i pochodzenia. Technologia ta wykorzystuje mechanizmy kryptograficzne i blockchain do zapewnienia niezaprzeczalnego rekordu tworzenia i własności treści.. Wiele firm, w tym Adobe, Microsoft, Nikon i Leica, zintegrowało już standard Content Credentials ze swoimi produktami i usługami w celu zwalczania dezinformacji i fałszywych treści w internecie.
Treści graficzne i wideo podpisane kryptograficznie przy użyciu poświadczeń treści C2PA będą oznaczone ikoną C2PA:
O czym u diabła mówisz? Nie widzę żadnej ikonki!
Obecnie standard C2PA obsługują tylko wybrane podmioty. Jednym z nich jest platforma LinkedIn. Niektóre obrazy, w tym ten opublikowany przez Santiago, mają widoczne oznaczenie „CF”. Kolejne platformy deklarują jednak współpracę z tym standardem w przyszłości, między innymi Meta (Facebook, Instagram, Threads), TikTok, Google, OpenAI oraz Adobe.
Ponieważ system Content Credentials dopiero raczkuje, aplikacje na smartfony jeszcze mogą nie wyświetlać ikony „CF”. Jednak uruchamiając dany post bezpośrednio w przeglądarce internetowej, na stronie LinkedIn naszym oczom ujawni się czarno-biała ikonka „CF”. Po najechaniu na nią kursorem będziemy mogli zobaczyć „poświadczenie zawartości”. Obecnie nie jest jeszcze możliwe identyfikowanie i oznaczanie całej treści wygenerowanej przez AI. Jednak LinkedIn deklaruje, że będzie się stale uczyć i zbierać opinie, aby z czasem obejmować coraz więcej treści i poświadczeń autentyczności.
Czym jest C2PA?
Coalition for Content Provenance and Authenticity (C2PA) to organizacja non-profit, która stoi za opracowaniem standardu Content Credentials oraz innych rozwiązań mających na celu zwiększenie przejrzystości i zaufania do treści cyfrowych. Powstała ona w 2021 roku z połączenia dwóch wcześniejszych inicjatyw – Content Authenticity Initiative (CAI) prowadzonej przez Adobe oraz Project Origin zainicjowanego przez Microsoft i BBC.Członkami założycielami C2PA są takie firmy jak Adobe, Arm, Intel, Microsoft i Truepic. Jednak organizacja ta zrzesza również inne podmioty, w tym organizacje medialne, zaangażowane we wdrażanie standardów autentyczności treści. Wśród jej członków znajdują się między innymi Google, BBC, Sony czy Publicis Groupe.
Głównym celem C2PA jest przeciwdziałanie dezinformacji i fałszywym treściom w internecie poprzez umożliwienie weryfikacji autentyczności materiałów multimedialnych. W tym celu organizacja opracowała specyfikację techniczną i dokumentację dotyczącą standardu Content Credentials. Pozwala on na osadzanie w plikach cyfrowych metadanych poświadczających źródło i historię ich pochodzenia.Dzięki zaangażowaniu wiodących firm technologicznych, organizacji medialnych i innych podmiotów, C2PA stara się uczynić ze standardu Content Credentials powszechnie przyjęty system certyfikacji autentyczności treści cyfrowych. Ma to kluczowe znaczenie w dobie deepfake’ów i zaawansowanych technik manipulacji multimediami.